Praktyczne ćwiczenia na odprężenie wzroku

Praktyczne ćwiczenia na odprężenie wzroku

wpis w: Zdrowie | 0

 

Gdy ktoś lub coś jest dla nas szczególnie ważne, mówimy „strzegę tego jak źrenicy oka”. Ma to swoje wielkie uzasadnienie, gdyż wzrok jest cennym zmysłem. Gdy mamy problem z poprawnym, wyraźnym widzeniem idziemy do okulisty, dobieramy soczewki kontaktowe lub okulary i uważamy, że zadbaliśmy o oczy. Jednak dla swojego wzroku możemy zrobić znacznie więcej.

Zmęczony wzrok

Każdy z nas na pewno zna to przykre odczucie pieczenia i szczypania oczu. To wynik wielogodzinnej pracy przy komputerze, długotrwałego czytania dokumentów papierowych czy książek, ale też przewlekłego stresu. Często narażamy swój wzrok na dyskomfort i uszkodzenia, bo nie chronimy oczu przed ostrym słońcem. Długie przebywanie w klimatyzowanych albo w niewietrzonych pomieszczeniach wysusza gałki oczne. Osoby, noszące szkła kontaktowe, nawet gdy stosują najlepsze płyny do soczewek, także są narażone na objawy suchego oka. Tymczasem wiele osób nawet jeśli dba o swą kondycję fizyczną, trenuje w siłowni, biega, chodzi z kijkami, to i tak zapomina o ćwiczeniach dla oczu.

Zrób sobie przerwę

Prawo gwarantuje osobom pracującym przy komputerze pięciominutowe przerwy, po każdej godzinie pracy. Nawet, gdy nie odczuwamy zmęczenia wzroku, takie przerwy należy robić. W tym czasie zafundujmy swoim oczom chwilę relaksu. Spójrzmy na jakiś przedmiot, daleko położony, a po chwili na leżący bardzo blisko. Powtórzenie kilka razy przenoszenia wzroku zmusi oko do zmiany akomodacji. Potem, dłońmi ułożonymi w „budki” zakryjmy oczy, bez ich dotykania i… patrzmy w ciemność. Brak dostępu światła, dla oczu narażanych na blask świecącego monitora, przynosi wielką ulgę. W słoneczny dzień otwórzmy okno i, z zamkniętymi oczami, stańmy w pełnym słońcu. Patrząc w słońce, poruszajmy głową w górę, w dół, na prawo i lewo tak, by promienie obmywały twarz. To rozluźni także mięśnie karku.

Oeil de profil, iris multicolore

Siłownia dla wzroku

Dla utrzymania wzroku w dobrej kondycji potrzebne są także ćwiczenia „siłowe”. Można je wykonywać w pracy, w drodze do domu czy podczas jazdy autobusem. Osoby noszące soczewki kontaktowe mogą je wykonywać rano, przed założeniem lub wieczorem, po wyjęciu z oczu i umieszczeniu ich w pojemniku z płynem do soczewek.

Rozluźnij mięśnie twarzy, szczególnie czoła, zamknij oczy i powoli przesuwaj gałki oczne w lewo, do chwili, gdy poczujesz opór. Wytrzymaj kilka sekund i powtórz ćwiczenie w prawo. Teraz napnij mięśnie twarzy i zaciśnij powieki. Wstrzymaj oddech kilka sekund, po czym szybko wypuść powietrze, jednocześnie otwierając oczy tak szeroko, jak się da. Świetnym ćwiczeniem dla wzroku jest „malowanie” przedmiotów. Wybierz odległy przedmiot i, nie ruszając głową, obrysuj jego kontur samymi oczami. Na blacie biurka czy stołu rysuj palcem duży znak nieskończoności wodząc wzrokiem za „linią”.

Oczy kochają zieleń, więc jak tylko nadarza się okazja, przenośmy wzrok na drzewa i trawniki. Osoby z objawami suchego oka powinny zadbać o dodatkowe ich nawilżanie. Tzw. „sztuczne łzy” czyli płyny nawilżające bez konserwantów powinny stosować osoby przebywające w suchych pomieszczeniach, pracujące przy komputerze i wszyscy, których wzrok sygnalizuje zmęczenie.

Jeśli będziesz regularnie dbać o swój wzrok, z pewnością szybko poczujesz ulgę, brak bólu głowy i dużo większą wydajność podczas pracy na komputerze.