Pieczywo, które warto wybrać

Pieczywo, które warto wybrać

wpis w: Zdrowie | 0

Produkty zbożowe, zwłaszcza pieczywo, odgrywają zasadniczą rolę w żywieniu ludzi na całym świecie. Większość z nas lubi zapach i smak świeżego chleba czy bułek. Dietetycy zalecają, by codziennie zjadać 5 porcji produktów zbożowych, a 1 porcja to 0,5 szklanki ugotowanych płatków, ryżu lub 1 kromka chleba. Które pieczywo wybrać?

Rodzaje pieczywa

Półki sklepowe uginają się od różnego rodzaju pieczywa i wyrobów cukierniczych. Wchodząc do piekarni, jesteśmy kuszeni zapachem pieczonego chleba i bułek. Najbardziej powszechne jest pieczywo pszenne, które robi się z mąki pszennej z dodatkiem drożdży, na przykład tradycyjne chleby, kajzerki, pieczywo tostowe, bagietki czy grahamki. Jeśli do podstawowego przepisu dodamy trochę masła, cukru i jajek, otrzymamy pieczywo słodkie, nazywane półcukierniczym, czyli apetyczne chałki, bułki i rogale maślane. Pieczywo żytnie robi się z mąki żytniej ciemnej lub jasnej, często na zakwasie, a w składzie może mieć maksymalnie 15% mąki pszennej. Pieczywo mieszane, czyli pszenno-żytnie powstaje z mąki pszennej i żytniej, najczęściej na drożdżach. Do chleba i bułek dodaje się ziarna, na przykład słonecznika, soi albo nasiona lnu czy sezamu. Pieczywo z takimi dodatkami jest zdrowsze, gdyż ziarna zawierają białko i kwasy tłuszczowe.

Jak wybrać dobre pieczywo?

Wybierajmy pieczywo i wyroby cukiernicze bez dodatku polepszaczy i konserwantów. Najzdrowsze jest pieczywo z mąki żytniej, gdyż zawiera błonnik niezbędny do prawidłowego funkcjonowania naszych jelit. Chleb żytni sporządzony na zakwasie ma charakterystyczny kwaskowaty smak, który nie wszystkim odpowiada. Prawdziwe żytnie pieczywo nie czerstwieje tak szybko jak pszenne, sporządzone na drożdżach. Podczas produkcji zakwasu powstaje kwas mlekowy, który dobrze działa na nasz układ pokarmowy. Pamiętajmy, że do produkcji chleba potrzebne są tylko: mąka, woda, sól i zakwas lub drożdże.

Które pieczywo jest zdrowsze?

Pieczywo żytnie jest cięższe i przez to szybciej syci, więc zjemy go mniej niż pszennego. Od czasu do czasu możemy pozwolić sobie na pieczywo pszenne, ale niech to będzie wyjątek. Pieczywo jasne ma podobną kaloryczność, ale nie zawiera błonnika i składników mineralnych. Wybierajmy mieszane, z przewagą żytniego. Pamiętajmy, że chleb żytni jest ciężkostrawny, dlatego osoby mające delikatne żołądki powinny zastąpić go na przykład pieczywem orkiszowym. Dotyczy to szczególnie osób starszych czy małych dzieci. Dla urozmaicenia diety, zjedzmy czasami pieczywo chrupkie, sucharki lub wafle ryżowe. Raz na jakiś czas można się skusić na słodkie pieczywo i wyroby cukiernicze, na przykład drożdżówki czy rogale.

Pyszne i pachnące pieczywo to prawdziwy przysmak. Wybierajmy zdrowy, żytni chleb i jedzmy go bez wyrzutów sumienia.