Nabiał, jeść czy nie jeść?

Nabiał, jeść czy nie jeść?

wpis w: Gotowanie | 0

Mleko, jogurty, żółte i białe sery – dawniej podstawa zdrowej diety, dziś produkty, które zdają się mieć coraz więcej przeciwników. Czy słusznie? Jaki typ nabiału warto umieścić w swojej diecie, a jakiego należy unikać?

Nabiał – zbędny czy niezbędny?

Trudno nie zgodzić się z faktem, że w ciągu kilku ostatnich lata zdecydowanie wzrosła tzw. świadomość konsumencka. Coraz więcej osób interesuje się zdrową żywnością, dietami i wpływem określonych substancji na nasz organizm. Wiemy też coraz więcej na temat alergii i chorób, będących skutkiem nietolerancji pokarmowych. W tym kontekście rozgorzała na nowo dyskusja o wartościach odżywczych różnych rodzajów nabiału. Większość z nas dorastała w przekonaniu, że mleko jest zdrowe a jego produkty należy spożywać jak najczęściej. Współczesne badania pokazują jednak potencjalną szkodliwość tzw. mleka przemysłowego, odtłuszczonego i często zanieczyszczonego szkodliwymi substancjami. W przypadku osób dorosłych, istotną przeszkodą w spożywaniu produktów mlecznych może być nietolerancja laktozy.

Jaki typ nabiału warto włączyć do diety?

Jakość i umiar – to dwie kwestie, które należy rozważyć przed włączeniem nabiału do diety. Przed zakupem mleka warto zwrócić uwagę na poziom zawartości tłuszczu. Mocno odtłuszczony produkt nie wzbogaci naszej codziennej diety. Warto też przemyśleć zakup popularnych, owocowych jogurtów. Pomimo dobrego smaku, większość tego typu produktów ma wysoką zawartość cukru. Lepszym rozwiązaniem może być włączenie do diety jogurtów naturalnych lub maślanki. W przypadku serów, lepiej postawić na biały, delikatny twaróg niż ser żółty. Fanów drugiego typu sera należy też przestrzec przed kupowaniem serów w plasterkach lub tzw. wyrobów seropodobnych. Ser żółty dobrej jakości nabywamy u markowego, sprawdzonego producenta. Stawiając na jakość, musimy też liczyć się z wysoką ceną.

Komu polecić jedzenie nabiału a kto powinien go unikać?

Powszechnie wiadomo o dobroczynnym wpływie wapnia i białka, zawartego w mleku. Dieta mleczna jest niezbędna w przypadku dzieci i młodzieży, wspierając przede wszystkim szybki i prawidłowy wzrost kości. Zdrowe, naturalne mleko jest też bogate w składniki mineralne, witaminy A i D oraz witaminy z grupy B. Nadal podkreśla się też pozytywny wpływ produktów mlecznych na dietę seniorów (np. w profilaktyce osteoporozy). Naszą codzienna dietę z pewnością warto uzupełnić o jogurty naturalne, maślanki i twaróg. Sery żółte powinniśmy spożywać rzadziej, warto też zwrócić uwagę na ich jakość.

Kto powinien unikać nabiału? W pierwszej kolejności odradzamy spożywanie produktów mlecznych osobom z nietolerancją laktozy. Jeśli cierpimy na tego typu schorzenie, po spożyciu mleka lub mlecznych produktów, możemy odczuwać niestrawność, wzdęcia lub cierpieć na biegunki. Częstym objawem uczulenia na produkty mleczne jest wysypka skórna. Jeśli mamy podejrzenie odnośnie wystąpienia uczulenia, warto skontaktować się z lekarzem lub dietetykiem. Nadmierne spożywanie nabiału jest też odradzane osobom, borykającym się z nadwagą. W trakcie wdrażania diety odchudzającej powinniśmy unikać m.in. tłustej śmietany i mleka, serów żółtych oraz jogurtów owocowych z wysoką zawartością cukru.